Podsumowanie realizacji I fazy Projektu i omówienie stanu realizacji II fazy Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

11 lutego 2025 r., w ramach XV Posiedzenia Komitetu Sterującego spotkali się przedstawiciele wszystkich Partnerów Projektu pn. „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351 – Faza II”, na którym została podsumowana została pierwsza faza realizacji projektu oraz omówiono postępy prac prowadzonych w ramach drugiej fazy budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Spotkaniu przewodniczył Roman Walaszkowski, Dyrektor Biura SSOM. Prezentację poprowadziła Elżbieta Ostatek, Z-ca Dyrektora Biura ds. Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Wartość całkowita Projektu SKM to 1 115 096 203,00 zł, w tym zakończona Faza I – 651 013 569 zł dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko 2014 -2020 oraz Faza II o wartości 464 082 634 zł, realizowana w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Celem projektu jest utworzenie głównej osi transportu publicznego na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych.

Cel projektu w liczbach to:

  • 118 km linii kolejowych objętych SKM,
  • 23,5 km zmodernizowanych linii kolejowych,
  • 40 przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym 10 nowych,
  • 1753 miejsca parkingowe dla samochodów osobowych ,
  • 848 miejsc postojowych dla rowerów,
  • 44 sztuki zintegrowanych biletomatów

Partner – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A , w ramach I Fazy Projektu (od maja 2018 r. do grudnia 2023 r.), zaprojektował i rozpoczął modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police w ramach Zadania A– Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406,273,351. Zadanie A pn. Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police  i wykonał prace o łącznej wartości 272 067 754,57 zł.

W ramach I Fazy wykonywane było też Zadanie BZaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406,273,351. Zadanie B pn. Modernizacja wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401. Wartość wykonanych w ramach I fazy prac wyniosła 110 440 242,52 zł. Pierwszym, oddanym w lutym 2021 r. do użytkowania obiektem był peron nr 1 w Daleszewie, kolejne zrealizowane modernizacje to: Stacja Gryfino – perony 1,2,3,  Przystanek Goleniów Park Przemysłowy, Stacja Szczecin Podjuchy, Przystanek Szczecin Żydowce, Przystanki Szczecin Trzebusz oraz Szczecin Łasztownia.

Duże zadanie inwestycyjne – budowy 26 obiektów, w tym węzłów i przystanków o łącznej wartości 185 628 968 zł, zrealizowała Gmina Miasto Szczecin. W ramach zadania powstały: węzły przesiadkowe przy szczecińskich przystankach i stacjach Podjuchy, Niemierzyn, Pomorzany, Zdunowo, Stołczyn, Stołczyn Północny (d. Nad Odrą), Skolwin, Skolwin Północny (d. Artyleryjska), Dworzec Główny, Cmentarz Centralny, Turzyn, Pogodno, Niebuszewo, Drzetowo, Żelechowa, Golęcino, Gocław, Dąbie Północ, Dąbie Południe, Zdroje, Łasztownia i inne. Dodatkowo Gmina Miasto Szczecin w ramach budowy węzła Łękno przebudowała 1,1 km linii kolejowej nr 406 wraz z budową dwóch peronów.

Gmina Miasto Stargard w ramach pierwszej fazy projektu zrealizowała budowę parkingu P&R przy ul. Barnima w Stargardzie. Gmina Kobylanka – stację w Reptowie i przystanek w Miedwiecku. Gmina Goleniów – węzeł przesiadkowy przy nowym przystanku Goleniów Park Przemysłowy oraz stacji w Kliniskach. Gmina Police – węzeł przy nowym przystanku Police Dąbrówka oraz przy stacji Police. Partner Gmina Gryfino zrealizował w ramach projektu infrastrukturę energetyczną dla nowych urządzeń, natomiast Gmina Stargard – węzeł przesiadkowy przy przystanku Grzędzice.

Wspólnie realizowanym zadaniem, za pośrednictwem Lidera Projektu – SSOM, jest dostawa i montaż urządzeń związanych z integracją transportu, czyli dostawa biletomatów wraz z podłączeniem do systemu ZDiTM w celu ułatwienia pasażerom opłacenia przejazdów Szczecińską Koleją Metropolitalną oraz komunikacją miejską. Zadanie to zostanie ukończone w drugiej fazie realizacji projektu do 30.11.2025 r.

I Faza Projektu została zakończona i rozliczona finansowo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, uzyskując dofinansowanie unijne w wysokości 437 512 152,88 zł.

Faza II Projektu obejmuje kontynuację dwóch zadań realizowanych przez Partnera PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. tj. Zadania Apolegającego na modernizacji linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Polico wartości  346 860 000 zł oraz Zadania B dot.modernizacji wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401  o wartości 70 041 347 zł.

Zadania te planowane są do zakończenia i uzyskania certyfikacji do 30.06.2026r.

Wykonawca realizuje prace na wszystkich zaplanowanych odcinkach robót. Prowadzimy cykliczne objazdy placów budowy z wykonawcą oraz odbywają się cotygodniowe Rady Budowy. Widzimy poprawę tempa prac na realizowanych odcinkach robót. Mobilizujemy wykonawcę do dotrzymania ustalonych Umową o Dofinansowanie terminów zakończenia prac” – podczas posiedzenia Komitetu Sterującego relacjonowała Agata Lewandowska, Z-ca Dyrektora Regionu Zachodniego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Spotkanie podsumował dyrektor Roman Walaszkowski, wskazując na znaczenie współpracy, wymiany informacji oraz podejmowania szybkiej reakcji w celu wyegzekwowania terminowej realizacji zadań. Podziękował wszystkim Partnerom za dotychczasowe zaangażowanie w realizację Projektu SKM i wskazał, że nadal potrzebna jest stała kontrola Inżyniera Kontraktu, działającego na zlecenie Partnera, oraz samego Partnera PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nad wykonawcami Zadań A i B, aby utrzymać umowny termin zakończenia Projektu SKM – 30 czerwca 2026 r.