Celem projektu jest utworzenie głównej osi transportu publicznego na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (dalej: SOM) z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych. Cel ten jest spójny z głównym celem programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 jakim jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego, w tym poprzez obniżenie emisyjności gospodarki transformację w kierunku gospodarki przyjaznej środowisku i o obiegu zamkniętym oraz poprzez budowę efektywnego i odpornego systemu transportowego o jak najniższym negatywnym wpływie na środowisko naturalne.
Projekt realizuje też cele szczegółowe działania FENX.05.04 Rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej
i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej. Realizacja projektu pozwoli na utworzenie nowoczesnego systemu transportowego w SOM, opartego na kolei aglomeracyjnej, uzupełnionego o linie autobusowe,
które przejmą funkcję dowozowo-odwozową do i z powstałych węzłów przesiadkowych i o linie tramwajowe. Szczecińska Kolej Metropolitalna (SKM) będzie głównym środkiem dowozowym do większych miast w SOM, spajającym cały ten obszar.
Utworzenie węzłów przesiadkowych, łączących różne gałęzie transportu z odpowiednią infrastrukturą towarzyszącą, zwiększy rolę transportu publicznego w relacji do transportu indywidualnego. Projekt zwiększy ilość pasażerów kolei miejskiej na obszarze aglomeracji – grupą docelową są mieszkań gmin SOM w zasięgu sieci kolejowej objętej projektem
– i przyczynia się do zmniejszenia ruchu samochodowego w tym obszarze. Efektem realizacji Fazy II będzie zmodernizowana infrastruktura kolejowa: liniowa oraz punktowa
(w tym przystankowa), a rezultatem wzrost przewozów pasażerskich koleją.
Realizacja Projektu zaplanowana została w okresie od 1 lutego 2016r. do 30.06.2026r., podzielona została na dwie fazy, dla których osobno zostały złożone osobne wnioski o dofinansowanie i pozyskane środki wspólnotowe w ramach (Faza II – po uzyskaniu zgody na fazowanie ze strony Komisji Europejskiej):
Projekt pn. “Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” – Faza I uzyskał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Priorytet: V Rozwój transportu kolejowego w Polsce Działanie: 5.2. Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.
Wartość całkowita 651 013 569 zł, uzyskane dofinansowanie 437 512 153 zł z terminem zakończenia okresu kwalifikowalności 31.12.2023r. i terminem zakończenia 30.06.2024 r.
Projekt pn. “Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” – Faza II uzyskał dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko 2021-2027 Działanie FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei.
Wartość całkowita 464 082 633 zł, planowane dofinansowanie 307 258 748 zł z terminem zakończenia 30.06.2026r.
Wartość całkowita Projektu ( Faza I + Faza II) wynosi 1 115 096 202 zł, dofinansowanie UE 744 770 901 zł
Projekt zlokalizowany w woj. Zachodniopomorskim na terenie gmin: Miasto Szczecin, Miasto Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Police i Stargard. Realizacja Projektu podzielona została na dwa etapy- Fazę I współfinansowaną z Programu POIiŚ 2014-2020, która została zakończona w dniu 30.06.2024 r. (kwalifikowalność wydatków do 31.12.2023 r.) oraz Fazę II planowaną do współfinansowaną z Programu FENIKS 2021-2027, z planowanym zakończeniem robót do 31.12.2025 r. oraz certyfikacji do 30.06.2026 r.
Obie fazy projektu stanowią nierozłączną i komplementarną całość, Faza II stanowi bezpośrednią kontynuację Fazy I. Głównymi zadaniami realizowanymi
w Fazie II są kontrakty zawarte przez Partnera PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.tj.:
· Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406,273,351.
o Zadanie A (1) pn. Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police, oraz
o Zadanie B (2) pn. Modernizacja wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401,
które były realizowane już w Fazie I, a w Fazie II są obecnie kontynuowane.
W ramach Fazy II realizowane jest, koordynowane przez SSOM, wspólne zadanie Partnerów- jednostek samorządu terytorialnego, którymi są gminy: Miasto Szczecin, Miasto Stargard, Police, Goleniów, Kobylanka, Stargard, Gryfino, tj. Zad. 3 pn: “Dostawa i montaż urządzeń związanych z integracją transportu” (biletomatów). W ramach I Fazy Projektu nastąpiła dostawa 44 szt. biletomatów, a montaż i uruchomienie zaplanowano w ramach II Fazy Projektu.