Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego wkrótce ogłosi przetarg na zakup dwunapędowego taboru kolejowego. Zamówienie obejmie najpierw dwa pojazdy, a docelowo może aż 12 sztuk. W środę 22 stycznia br. wstępne ogłoszenie opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Przetarg obejmuje zakup dwóch pojazdów dwunapędowych wyposażonych w 150 miejsc siedzących. Wartość podstawowego zamówienia to 40 mln zł. Województwo zaznaczyło jednak w przetargu możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych 10 hybryd. Wówczas koszt zakupu wyniesie łącznie 250 mln zł. Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem w kraju, który tak mocno postawił na pojazdy hybrydowe i jest już na etapie przygotowania zamówienia.
– Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego ? podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.
W listopadzie 2019 r. odbył się dialog techniczny związany z postępowaniem. Konsultacje z potencjalnie zainteresowanymi wykonawcami pomogły Urzędowi Marszałkowskiemu na odpowiednie opracowanie dokumentacji przetargowej. Wzięli w nim udział następujący producenci: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, Stadler Polska sp. z o.o., Newag SA, Alstom Konstal SA.
Województwo zamierza ogłosić przetarg w pierwszym kwartale 2020 r. Planowany termin realizacji całego zamówienia to lata 2020 ? 2022.
Nowy tabor pozwoli na stworzenie optymalnej oferty np. w relacji Szczecin Gł. ? Kołobrzeg ? Koszalin, w relacji łączącej dwa największe miasta Pomorza Zachodniego z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg ? Goleniów. Ponadto nowe pociągi zapewnią obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek ? Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. ? Szczecinek.
Zaletą pojazdów dwunapędowych jest fakt, iż bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej, na całej trasie przebiegu napędzane są one silnikami elektrycznymi. Silniki spalinowe napędzają jedynie prądnice, które zasilają silniki elektryczne podczas jazdy odcinkiem niezelektryfikowanym. Takie rozwiązanie zapewnia znacznie wyższą trwałość i żywotność silników spalinowych, które pracują bez przeciążeń charakterystycznych dla klasycznych pojazdów spalinowych. Efektem tego rozwiązania jest znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie samych silników spalinowych.
Hybrydy mają również lepsze osiągi. Pociągi obsługiwane pojazdami spalinowymi rozpędzają się znacznie dłużej niż pociągi elektryczne, a ponadto osiągają niższe prędkości maksymalne.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w latach 2010-2018 wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Źródło www.wzp.pl